Reisverslag “Cruise Canal du Midi 2009”
Agde - Carcassonne - Agde
6 juli tot en met 22 juli 2009

Opzet
Samen met onze vrienden waren we reeds meer dan een jaar vooraf op zoek naar een manier om dit bekende Franse kanaal eens af te varen met een aangepaste boot waarop je vlot kon op vertoeven met een rolstoel en liefst ook nog zelfstandig kon mee varen. Onze zoektocht op het internet belandde uiteindelijk bij de rederij Nautic die in hun gamma vaartuigen aangepaste modellen hadden, waaronder de Triton 1060 Handy. Deze boot had enkele aanpassingen waardoor hij perfect geschikt was om als mindervalide mee te varen, waaronder een uitklapbare loopbrug, een centrale lift die toegang gaf naar het vooronder en de stuurinrichting met joystickbediening. Ook het sanitaire gedeelte was perfect aangepast, waardoor we meteen via hun Nederlandse contactpersoon Vakantieboot de boot boekten.



Iets meer over het Canal du Midi
Info over dit historisch mooie kanaal in het zuiden van Frankrijk vind je in overvloed op het huidige internet. Zo lees je onder meer op Wikipedia: „Het Canal du Midi is een 250 km lang kanaal tussen de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. Het loopt door de Franse regio's Languedoc-Roussillon en Midi-Pyrénées en begint in de gekanaliseerde Garonne bij Toulouse en mondt uit in de Middellandse Zee bij de vissersplaats Sète”. Deze verbinding werd al bedacht door de Romeinen en Leonardo Da Vinci, maar altijd rees hetzelfde probleem op; het overwinnen van de heuvelrug in het droge Languedoc. Pas in de 17e eeuw won het kanaal aan belang, om de 2000 km lange omweg rond het vijandige Spanje te vermijden. Hierover deed men indertijd 1 maand. Het kanaal werd uiteindelijk ontworpen door Pierre Paul Riquet en de Italiaan Francois Andreossy in de periode 1667-1680. Het wordt in het Languedocgebied gevoed door een 30 km lang voedingskanaal en het Bassin Saint-Ferreol, het grootste bassin van zijn tijd. Er staan nog vele andere kunstwerken op het kanaal, zoals trapsluizen, aquaducten, een tunnel etc. Daarom werd het in 1996 toegevoegd aan de werelderfgoedlijst van UNESCO. Beroemd is het aquaduct of "pont-canal" bij Béziers, dat de Orb overspant.


Het Canal du Midi is echter niet vergelijkbaar met de huidige bijna rechtlijnige kanalen die we kennen. Destijds was het hoofdzaak om in het bergachtig gebied een kanaal te graven dat op gelijke hoogte doorheen het landschap kronkelt en op die manier zo weinig mogelijk aquaducten evenals sluizen te moeten construeren. Vandaar dat dit kanaal zich als een slang doorheen de prachtige natuur kronkelt, geflankeerd door duizend Platanen die zorgen voor het versterken en beschermen van de oevers. Bovendien bieden ze de welkome schaduw in deze warme streek. Toch heb je tussen Agde en Carcassonne reeds 37 sluizen met een gemiddeld verval van 4 meter elk. Deze sluizen zijn allemaal ovaal geconstrueerd, waardoor er meerdere vaartuigen naast elkaar kunnen liggen tijdens het „schutten”. Je treft ook diverse sluizen aan met meerdere sluiskolken achter elkaar, zodat op korte afstanden een groter hoogteverschil kan worden overbrugt. Het grootste aantal aan elkaar grenzende sluizen vindt je te Fonserannes, met maar liefst 9 sluiskolken achter elkaar om een hoogte van 13,40 meter te overbruggen. Hier tref je ook een hellend vlak aan, Pente d”Eau’ genaamd, waarmee men trachtte de sluizen te vervangen. Het complex was klaar in 1984, maar heeft echter nooit gewerkt.


Naast de tientallen nauwe bruggetjes die je onderdoor moet, heeft men ook diverse aquaducten geconstrueerd. Dit voornamelijk om andere rivieren te overbruggen, waarvan het grootste en mooiste aquaduct te vinden is in de stad Béziers, waar het kanaal de rivier Orb overbrugt. In Vias moet het kanaal de rivier Le Libron kruisen en kon men geen aquaduct bouwen wegens te weinig hoogteverschil tussen rivier en kanaal. Men heeft hier een erg ingenieus en complex systeem bedacht om beide waterlopen elkaar te laten kruisen, welk de naam „les ouvrages de Libron” kreeg. Voor de werking van deze constructie, kan je een mooie PowerPoint-presentatie binnenladen via deze link.


Een ander technisch hoogstandje voor die tijd vind je te Malpas, waar het kanaal door een 160 meter lange tunnel leidt. Voor het eerst in de geschiedenis maakte Riquet gebruik van buskruit om harde gesteenten te verwijderen en werd de tunnel in 6 dagen gebouwd, tot grote verbazing van de commissieleden die naar het plan kwam kijken en al door de tunnel konden lopen.



Reisverslag
We startte onze reis te Agde met als eindbestemming Carcassonne, een traject van ± 120 Km dat in één week kan worden afgelegd. Het nadeel is dan wel dat je terug moet naar je vertrekplaats dmv trein, bus, taxi, etc. De rederij biedt ook de mogelijk om mits extra betaling je voertuig ter plaatse te brengen. Wij verkozen om het traject in twee weken zowel heen als terug te varen, en genoten bovendien van een reductie voor de tweede week. Tenslotte zie je op de terugweg steeds dingen die je op de heenreis niet opmerkte en konden we meer tijd voorzien om steden en andere bezienswaardigheden te bezoeken.

Als je elke dag 5 à 6 uren vaart, heb je ruim de tijd om ook nog andere dingen te doen, zoals steden te gaan bezichtigen, een wandeltocht te maken in de streek, enz. Bovendien kan je bij elke rederij fietsen huren en zo ergens onderweg een fietstochtje plannen of er ’s morgens mee naar de bakker te rijden.

Het enige waar je rekening moet mee houden zijn de openingsuren van de sluizen, die worden bediend tussen 9 tot 12.30 en 13.30 tot 19 uur. De sluis van Fonserannes maakt door haar grootte hierop een uitzondering en is enkel open stroomafwaarts tussen 8 - 9.30 en 13 - 15.30 uur. Stroomopwaarts gelden deze uren: 10 - 11.45 en 16 - 18.45 uur. Tevens verschillen deze uren nog naarmate het seizoen, dus ben je gebaat met een
recente vaargids die je kan aankopen via het internet of de betere boekhandel. Ook vind je deze gidsen aan boord van je vaartuig, vergezeld van diverse andere documenten.

Op dit kanaal is geen vaarvergunning nodig, al vind ik het persoonlijk geen overbodige luxe. Je wordt wel door iemand van de rederij kort wegwijs gemaakt van hoe je een boot moet besturen, wat je dient te doen tijdens het schutten in de sluizen, enz. Maar echt praktische ondervinding leer je maar door het te doen en varen doorheen de erg nauwe bruggetjes, aquaducten en sluizen is geen sinecure. Het zal je maar gebeuren dat je afstevent op een nauwe doorgang en er plots aan de andere zijde van achter de bocht er een ander (groter) vaartuig opduikt. Op het water geld als algemene regel dat grote(re) schepen én beroepsvaart steeds voorrang hebben, maar hoe merk je dit in een fractie van een seconde ? Bovendien is het varen met een boot héél anders dan het rijden met een auto, waardoor enige ervaring met het besturen ervan en de kennis van het aanmeren, waaronder het maken van de juiste knopen erg welkom is. Niemand wil graag ’s morgens wakker worden en merken dat je boot losgeslagen midden van het kanaal ligt te dobberen, nietwaar ?

Voor diegenen die willen kan je hieronder twee pdf-bestanden downloaden met de kaarten van de vaarroute Agde-Carcassonne en een map van de streek Languedoc. Wie graag meer informatie wenst over deze tocht en aanverwanten, kan ons steeds een mailtje sturen via de
contactpagina. Wij helpen jullie graag verder...

Midi-Camarguemap-languedoc.pdf

Interessante links
Hier vermelden we graag enkele links van de regio en verwante websites:
Nautic - Franse rederij voor het huren van boten voor onder meer deze regio.
Vakantieboot - Nederlandse rederij voor het huren van boten voor onder meer deze regio.
Crown Blue Line - rederij voor het huren van boten voor onder meer deze regio.
Aquitaine Navigation - Franse rederij voor het huren van boten voor onder meer deze regio.
Picaro - Website met heel veel info over alles wat varen in kanalen aanbelangt (super)
FranceGuide - Website over het Canal du Midi met tal van info en foto’s
Le Canal du Midi - Website over het Canal du Midi met tal van info en foto’s
Midi Canal France - Website over het Canal du Midi met tal van info en foto’s
Canal du Midi in beeld - Website over het Canal du Midi met tal van info en foto’s
Canal du Midi Guide - Gids over het kanaal met diverse links
Meteo France - Bekijk de weersvoorspelling voor heel Frankrijk
UNESCO - Meer over dit kanaal op de werelderfgoedlijst