Reisverslag “Cruise 2003”
Venetië-Bari-Katakolon-Santorini-Mykonos-Rhodos-Dubrovnik-Venetië
26 mei tot en met 2 juni 2003

Schema:
De verzekeringsmaatschappij Generali organiseerde een 8-daagse seminarie aan boord van de Costa Classica, tijdens een cruise doorheen de Middelandse zee met als bestemming de Griekse eilanden. Het reibureau Eagle Travel verzorgde de nodige vluchten van en naar Venetië, evenals de inschepingsdocumenten en de  uitstappen in de verschillende havens met begeleiding van gidsen.


Dag 1 - maandag 26/05/2003: Brussel – Venetië
In de luchthaven van Zaventem komen we samen met de andere deelnemers en vertrekken er met een speciale chartervlucht naar Venetië. Vanaf de luchthaven brengt een bus ons naar het dok waar de Costa Classica ligt aangemeerd. Daar schepen we in en krijgen we elk onze kajuit toegewezen, voorzien van alle luxe zoals een aangepaste douche en sanitair, satelliettelefoon, televisie met vaar- en weerinformatie, etc. Je kan dus van in je hut aan de hand van GPS op je TV volgen waar het schip exact vaart, aan welke snelheid, en via de webcams op de voor- en achterzijde “live” de vaarbewegingen zien. Das heel nuttig, zeker wanneer je in een binnenhut ligt zonder patrijspoort. Om 16u komen we samen voor een welkomstdrink en wordt ons alle praktische informatie meegedeeld. Tevens krijg je een boordpas waarmee je in elke shop, bar of andere faciliteit van het schip kan betalen. Deze geldt ook als identiteitscontrole wanneer je in de andere havens van en aan boord gaat, want men hanteert sinds de aanslagen van 9/11 heel strikte veiligheidsvoorschriften. Dan gaan we naar het Capri dek, het hoogste gedeelte van het schip, waar alle passagiers zich verzamelen om de afvaart gade te slaan. We varen steeds ’s nachts naar een andere bestemming, zodat om 18u, na drie luide signalen van de scheepshoorn, de mastodont langzaam begint te bewegen en we enkele minuten later doorheen Venetië varen voorbij het prachtige San Marcoplein met het Dogenpaleis, de Basiliek, de  Campanile en het uurwerk dei Mori. Eens buiten de lagune begint het schip snelheid te maken en stomen we richting Bari. Na een verkennende wandeling doorheen het schip, worden we om 21u verwelkomt aan onze gereserveerde tafel in het restaurant Tivoli. Hier zullen we gedurende de ganse cruise elke avond vergast worden op cullinaire hoogstandjes, gebaseerd op de verschillende havens die we aandoen. Na de maaltijd lopen we nog even langs de infodesk van Eagle Travel en kijken we wat er morgen op het programma staat. De komende dagen zullen hun begeleiders steeds ons alle nodige informatie bezorgen en kan je hier elke avond terecht voor de planning van de volgende dag. Daarna aan dek nog even een frisse zeeneus halen en we duiken letterlijk in onze kooi.


Dag 2 – dinsdag 27/05/2003: Bari
We genoten van een heerlijke nachtrust. Tegen alle verwachtingen in voel je niets op dit schip. Zelfs geen enkele beweging of geschommel. Uiteraard komt dit door de stabilisatoren, ballasttanks en de hoge snelheid, maar toch is het verbazend hoe rustig de Costa Classica de golven trotseert. Na het ontbijtbuffet nemen we een kijkje op de verschillende dekken. In de fitnesszaal zijn reeds verschillende sportievelingen aan hun conditietraining bezig, terwijl anderen genieten van een ontspannende sauna, jaccuzi of een verfrissende duik in een van de zwembaden. Aan ontspanningsmogelijkheden is hier zeker geen tekort. Rond de middag komt de haven van Bari in zicht en maakt iedereen zich klaar om van boord te gaan. Eens het schip aangemeerd gaan we gezamelijk in groep op verkenning door het historisch centrum van de Zuid-Italiaanse stad, met zijn steegjes, pleintjes en kerken. Hier treffen we ook de basiliek van Sint Nicolaas aan, worden de stoffelijke overschotten van Sint-Nicolaas, de bisschop van Myra wiens verjaardag (6 december) op 5 december in onder andere de Lage Landen wordt gevierd, bewaard. De heilige Nicolaas is dan ook beschermheilige van de stad. Daarna slenteren we nog wat rond in de straten van het moderne centrum en langs de zeedijk. In de late namiddag keren we terug naar het schip, dat stipt om 18u afvaart. Op het achterdek wordt in groep nog nagepraat over dit eerste havenbezoek, terwijl de stad aan de horizon verdwijnt. In onze kajuit verfrissen we ons even en maken ons klaar voor het diner. Na de maaltijd lopen we nog even doorheen de shops waar taxvrij kan worden gewinkeld en nestelen ons daarna rustig in een van de bars voor een gezellige babbel. Terwijl het schip gestaag opstoomd richting Griekenland, lopen we we later op de avond nog even langs de infodesk voor het programma van de volgende dag te bekijken en trekken naar onze kajuit.



Dag 3 – woensdag 28/05/2003: Katakolon
Terwijl we na het ontbijt nog even rustig zitten te genieten van het zicht op hoe het schip zich door de golven voortbeweegd, klinken plots de noodsignalen door de intercom “verlaat het schip”. Gelukkig gaat het hier maar om een oefening die elke vaart plaatsvindt om de passagiers gewoon te maken wat ze in zulke situatie moeten doen. Toch moet iederen zoals aangegeven op de voorschriften die in elke kajuit aangegeven staan, zich naar zijn of haar aangegeven verzamelpunt begeven in het bezit van de reddingsvest die voor elkeen in de kajuiten liggen. Eens iedereen op zijn verzamelplaats is verschenen, controleert men de aanwezigen op de passagierslijst en wordt de oefening nog even verduidelijkt. Al was dit voor de meeste eerder een attractie of voor anderen even een moment van paniek, toch is het noodzakelijk te weten wat er in dergelijke gevallen dient te gebeuren. Je weet maar nooit. Na de oefening bracht elk hun reddingsvest weer naar de kajuiten, terwijl er hevig nagepraat werd over deze ervaring. Tegen de middag meert het schip aan te Katakolon, de haven van (het oude) Olympia. Met de bus rijden we naar de archeologische site, waar men de resten heeft opgevragen van deze stad waar de eerste (Olympische) spelen werden gehouden ter ere van Zeus, god van alle Hellenen, in 776 voor Christus. Jaren later verhuisden deze naar Athene, maar tot op heden wordt hier nog steeds de Olympische vlam ontstoken om vervolgens naar de plaats te worden gebracht waar de spelen plaatsvinden. Na dit bezoek vervolgen we onze uitstap en rijden naar de Mercouri-hoeve, een enorm uitgestrekte druivenplantage en wijnmakerij. Hier wordt iedereen vergast op het proeven van wijnen, vergezeld van streekgebonden kazen en brood. Na een tijdje bevinden er sommigen zich al in een “beschonken” toestand, al zal het warme weer en de stralende zon hier ook wel hebben toe bijgedragen. Het wordt stillaan tijd om terug te keren naar het schip, dat zoals steeds om 18u afvaart. Terwijl het schip de haven verlaat zitten reeds menig passagiers te zonnen of vertoeven in de zwembaden. Er rest ons nog voldoende tijd voordat we moeten gaan dineren. Later op de avond kijken we even wat er morgen op het programma staat, brengen een bezoekje aan het casino of luieren in een van de vele salons. Ondertussen vaart de Costa Classica gestaagt naar haar volgende bestemming.


Dag 4 – donderdag 29/05/2003: Santorini – Mykonos
Om 8u ligt het schip reeds in de baai van het eiland Santorini (of Thera). Omdat hier nergens een aanlegplaats groot genoeg is om aan te leggen, is het gebruik van kleine motorboten de enige mogelijkheid om aan land te gaan. Tientallen boten varen af en aan om de passagiers naar het vissershaventje te brengen, waar men naar keuze met de traditionele muilezels via de steile trappen naar het oude dorp Thira bovenop de bergkam kan rijden, ofwel gebruik maken van de nieuwe kabelbaan. Het Griekse eiland in de Egeïsche Zee, behorende bij de eilandengroep Cycladen. Het ligt ten noorden van Kreta, ten zuiden van Naxos en Paros, en bestaat feitelijk uit drie eilanden (Thira, Thirasia en Aspronisi) die ontstaan zijn tijdens uitbarstingen van de vulkaan in het midden van de eilandjes. Hierdoor ontstond een ringvormige archipel. Om 13u zet het schip koers richting Mykonos. In de tussentijd worden er door de bemanning tal van aktiviteiten georganiseerd, zoals water- en groepsspelen, aerobic-dansen, enz. Uiteraard kan men ook kiezen voor het internet-café, de bibliotheek, de bioscoop of het theather. Aan ontspanning keuze genoeg. Omstreeks 17u meren we aan te Mykonos, een vrij klein Grieks eiland in de Egeïsche Zee, gelegen tussen Tinos, Siros, Paros en Naxos, telt zo’n 6200 inwoners en heeft een oppervlakte van 86 km2. Een shuttledienst brengt de passagiers tot in de kleine, levendige en bruisende stad met tal van bars, boetieks, steegjes en stralend witte huisjes. Met zijn felle lichtcontrasten bezit het eiland die plastische schoonheid die zo karakteristiek is voor alle Cycladen. Het eiland bestaat voornamelijk uit graniet, is heuvelachtig en overwegend droog en kaal. Op kleine schaal wordt nog aan landbouw en visserij gedaan. Op Mikonos is water altijd schaars geweest, en daarom hebben de huizen er, nog méér dan op andere eilanden, de typische vlakke daken, met de bedoeling zoveel mogelijk regenwater op te vangen. Omstreeks 22u, terwijl we reeds aan onze tafel zitten te dineren, vertrekt het schip richting het eiland Rhodos. Vanavond is het ook “Captain’s Evening” en worden alle passagiers uitgenodigd om samen met de kapitein te klinken op een behouden vaart. Netjes gekleed komen we na het diner samen in de grote zaal en worden de officiers voorgesteld, waarna iedereen samen het glas heft en toast met de woorden: Saluté !


Dag 5 – vrijdag 30/05/2003: Rhodos
Omstreeks 8u komt de Costa Classica aan te Rhodos, de hoofstad van het gelijknamige eiland. Het binnenvaren van de relatief kleine haven vereist veel stuurmanskunst en is reeds een spektakel op zich. Eenmaal aangemeerd stappen we op de bus en rijden naar het hoger gelegen deel van de stad waar zich ook de Akropolis bevindt. Even later rijden we verder de binnenstad in en bezoeken er de stadsburcht, een goed bewaard momument uit de oudheid. Doorheen de smalle straatjes wandelen we naar het zeer toeristische gedeelte met ontelbare winkeltjes en terrasjes. Van hieruit heb je ook een mooi zicht op de haven waar ons schip ligt te glinsteren. Ook op de resterende zuilen aan de haveningang van de Kolos van Rodos, één van de zeven wereldwonderen uit de klasieke oudheid. Het Griekse woord is “kolossos”, ons woord “kolos” is hiervan afgeleid. De Kolos van Rodos was een reusachtig beeld dat volgens verhalen over de ingang van de haven heen zou hebben gestaan, en waar de schepen onderdoor zouden hebben gevaren. Tegen de middag rijden we met de bus het binnenland in tot Lardos Beach, waar ons een middaglunch wordt aangeboden. Na het eten kunnen we hier enkele uren op het strand vertoeven en een duik nemen in de azuurblauwe zee. De bus brengt ons dan weer naar de haven, waar we inschepen en het schip om 18u de haven verlaat met bestemming Dubrovnik.



Dag 6 – zaterdag 31/05/2003: Dag op zee
Omwille van de grote afstand die het schip moet overbruggen, kunnen we vandaag volop genieten van al wat de Costa Classica te bieden heeft. Na een rustig ontbijt kunnen we eens alle uithoeken van het schip verkennen. Gaande van een tennisveld tot een kapel of operatiekwartier, alles is op dit soort cruiseschepen aanwezig. Uiteraard mag je enkel in de toegangkelijke gedeeltes, want bijvoorbeeld de machinekamer of de brug zijn sinds de aanslagen van 9/11 verboden terrein. De koers die het schip vaart is vaak tussen kleine eilanden door, zodat er af en toe ook nog iets te zien is. Het voornaamste is dat de zon van de partij is en we volop kunnen genieten van het zonnedek en de zwembaden. De dag vliegt voorbij. Vanavond biedt de maatschappij Generali een coctail aan in de discotheek Galileo, het hoogste dek van het schip. Ook de kapitein is uitgenodigd en samen met hem worden de dames van de groep evenals enkele verdienstelijke personen in de bloemetjes gezet. Echt tof. Nadien schuiven we aan voor een uitgebreid gala-diner. Dit is even proeven van echte luxe.



Dag 7 – zondag 01/06/2003: Dubrovnik
Om 8u ligt het schip in een inham voor de kust van de stad Dubrovnik. Wederom is aanleggen hier niet mogelijk en moeten zelfs de reddingssloepen worden gebruikt worden om de passagiers naar de haven te brengen. Uiteraard is dat op zich geen enkel probleem, want het zijn net motorjachten en zodoende kunnen de motoren nog eens goed warmdraaien en de hijsinstallaties dienstdoen, wat altijd beter is dan een gewone maandelijkse test. Eens aan wal is het een echt buitengewoon mooie antieke stad die we betreden. Kleine straatjes, mooi geplaveide pleinen, gezellige terrasjes en winkeltjes. Van de schade die hier aangericht werd tijdens de Kroatische onafhankelijkheidsoorlog die hier enkele jaren terug heerste, is niets meer te merken en alles terug in zijn originele staat hersteld. Het is net of wij hier verwacht werden, want het dorp, vol met passagiers van het schip, worden vergast op een optreden van de plaatselijke blaaskapel en majoretten. Een mooiere verwelkoming hadden we niet kunnen bedenken. Het bezoek aan de stad duurt echter niet lang, want om 13u zet de Costa Classica koers naar haar thuishaven Venetië. We varen nog wel een ganse tijd langsheen de Kroatische kust en wat erg opvalt is dat de kerkklokken luiden en ons een behouden vaart wensen. Een mooi gebaar. Eens we voorbij de groep eilanden zijn die voor de kust liggen, maakt het schip vaart en wordt het stillaan tijd om onze koffers te pakken. Vanavond nog een afscheidsdiner in het Tivoli restaurant, waarbij we de bemanning die ons dagelijks bediende nog een extra fooi overhandigen, en daarna zit de cruise er bijna op. Voor het slapen gaan wordt de bagage in de gang gezet en tijdens de nacht door de crew naar beneden gebracht. Nog één keer slapen we in een kooi...



Dag 8 – maandag 02/06/2003: Venetië – Brussel
Om 8u vaart de Costa Classica statig doorheen Venetië, opnieuw langsheen onder meer het San Marcoplein. In haar dok meert ze aan en ondertussen verzameld onze groep zich in het salon Puccini om de ontschepingsformaliteiten door te nemen. Om 11u gaan we van boord en stappen over op een Venetiaans taxischip dat ons naar naar het San Marcoplein brengt, voor een bezoek aan de binnenstad. Echt heel veel tijd rest ons niet om alle gebouwen te bezoeken, maar een wandeling doorheen het historisch centrum, met enkele stops en uitleg aan belangrijke gebouwen is reeds meer dan voldoende. Na een korte lunch op één van de Venetiaanse terrasjes, nemen we we de tramboot en begeven ons opnieuw richting San Marcoplein. Even later terug een Venetiaans taxischip in dat de ganse groep doorheen de lagune naar de luchthaven vaart. Onze charter met bestemming Brussel vertrekt om 18u. Wederom een unieke reiservaring rijker...